søndag 3. januar 2010

Overlevering

Nå stod overleveringen for tur. For mitt utrente øye så alt tilsynelatende fint ut, og man er vel litt beruset av å se sin første skute ligge der hvit og flott. Vi gikk igjennom listen med utstyr og tilleggsutstyr som jeg hadde bestilt. Alt var til stede. Ble litt skuffet over fortøyningsutstyret som jeg hadde kjøpt for rundt 3.500,- blanke norske kroner. Antall fendere var ikke noe å si på, men størrelsen var noe pinglete. Ikke var det fendertrekk på heller. Samme størrelse fendere koster i Norge i underkant av 100,-. Tre fortøyningstau var også med, og anslår vi verdien av disse til 250,- pr.stk.(og da tar jeg godt i), skulle denne pakken ligge på rundt 1.350,- i Norge. Haitmann, dette holder ikke. Dette var ikke noe jeg kunne ta opp med folka i Tyskland, så jeg skrev det på lista som jeg ble anbefalt å føre under hjemseilingsturen (anbefaling av Heitmann). Nok om det… Vi gikk igjennom båtens tekniske installasjoner, og alt virket greit. Jeg ble gjort oppmerksom på to ting, dieseltankmåleren virket ikke, og ei flis av kanten på salongbordet var gått av og forsøkt limt på igjen. Ikke pent på en ny båt. Men, men ingen store funksjonelle feil heldigvis. Papirene ble underskrevet med forbehold om de to tingene som ble nevnt.
















Nå ville vi ut på prøvetur under seil. Fin lett bris gjorde dette til en flott kveldstur utenfor Damp. Vel i havn igjen så jeg at vi hadde glemt å ta inn fenderne. Litt å lære enda når det gjelder sjømannskap :-).



















Petter stoler blindt på skipper!

Vi foretok noen innkjøp av nødvendige ting som skulle være med, og gjorde båten klar for overfarten til Danmark. Bl.a. monterte vi GPS’en. Noe provisorisk, p.g.a. at det ikke var lagt opp ekstra 12V-uttak til rattpidestall. Når det gjelder elektrisk opplegg generelt, er ikke Franskmenn de som er lettest å forstå.
Vi gikk ut på restaurant og spiste middag den kvelden for å feire den første dagen med ny båt.

1 kommentar: