onsdag 4. november 2009

Planleggingen

Våren 2008 dreide seg veldig mye om å tilegne seg mest mulig seilekunnskaper. Ettersom jeg ikke hadde peiling på sjømannskap fra tidligere, fant jeg at jeg måtte (les: ville) ta båtførerprøven. Kjekt å kunne de mest vanlige og nødvendige reglene til sjøs. Hvem har jeg vikeplikt for, på hvilken side av merket er det trygt å seile, kartlesing og navigasjon, lanterneføring etc. Etter et selvstudium med boka "Veien til Båtførerprøven" av Olaf Trysnes og løsning av relaterte oppgaver jeg fant på internett, meldte jeg meg opp til eksamen ved IT-senteret i Ulsteinvik. Veldig effektiv måte å gjøre det på. Det passet i alle fall meg. Yesss! "GRATULERER. DU HAR BESTÅTT", sto det på skjermen etter ca. 45 min. i intens konsentrasjon. Litt laber score på navigasjon, men ellers meget bra. Jeg gikk til innkjøp av GPS kartplotter. Dette hadde jeg ikke bestilt med som tilleggsutstyr på kontrakten. Kjøpte ikke av de største, men en Garmin GPSmap 525S fikk duge. I ettertid er jeg veldig fornøyd med denne.

Det ble spurt mye fra mange om hvem jeg skulle ha med som mannskap på turen fra Frankrike. Jeg svarte som sant var; Grete, min samboer, hennes sønn Lars og min sønn Petter. Ja, jo, men ingen som har seilerfaring da??? var reaksjonen. Jeg har da litt "erfaring" og Petter har vært med på Intercity-regattaen - Molde - Ålesund.... Jeg ante at det var en hvis skepsis i ansiktsuttrykkene til godt voksne erfarne seilere. Den Engelske kanalen er ikke god. Mye trafikk og sterke strømmer. Sandbanker som flytter seg og veldig stor forskjell på flo og fjære. Ooops... det hadde jeg ikke tenkt på. Jeg gikk til innkjøp av boka Reeds og begynte å studere tidevanns- og strømtabeller. Nyttig, jeg fikk en idè om hvilke områder jeg måtte unngå, og når. Grete var også med på et hjemseilingskurs som Heitmann arrangerte i Drøbak. Her fikk hun utlevert sjekklister for overtakelse, nyttige råd og Det Norske Flagget!!!

Nå skulle det vise seg at kunnskapen om den Engelske kanal ikke kom til nytte allikevel. Grete ble syk, og måtte gjennomføre en omfattende operasjon. Dette kom tett opp i hente-dato, og vi ble enige om å flytte båten til Damp som ligger like nord for Kiel i Tyskland. Også hente-dato ble endret. 10. Juli 2008. Grete kom seg sakte men sikkert etter operasjonene, og det så ut som at vi kunne gjennomføre hjemseilingen med det planlagte mannskapet. Heldigvis!!!!!

En uke etter at Grete ble "friskmeldt", var vi pakket og klare for årets happening.















Mannskap og bagasje før avreise med Color Fantacy

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar