tirsdag 29. september 2009

Seilekunnskap

Nå kan noen tenke at dette var da veldig useriøst. Null kunnskap om båtliv og seiling, og så gå hen og kjøpe seg båt???? Nei da, så galt var det ikke. Kontrakten ble signert 12. Mars 2008, og båten skulle ikke hentes før 26. Juni 2008, I FRANKRIKE!!!!!! Enda verre, tenker mange. Pytt sann, dette klarer vi. Jeg har gode venner i Ulsteinvik som er erfarne seilere. Jeg mønstret på hos Tom som har en Comfortina 32, for å seile regatta i vårsesongen. Jeg meldte meg også på et seilkurs i regi av Ålesund Seilforening. Dette var både praktisk og teoretisk opplagt og var veldig nyttig for meg. Å seile regatta var også utrolig lærerikt, og anbefales for alle som tenker på å komme i gang med denne aktiviteten. Følte etterhvert at jeg begynnte å fatte essensen i seilingens hemmeligheter, og ikke minst i språket. For en utenforstående, kan en samtale mellom to seilere fortone seg som fulstenig meningsløs babling. "På den siste kryssleggen måtte jeg slå like før babord running av merket...." ja vel ???? "Lensen ble for platt...., ...ta rev..., mer bus i stor...., fall..., ...aktenfor tvers...., stramme skjøte... Det ble snakket med norsk tonefall, men språket var et helt annet. Uansett jeg måtte igjennom dette, og noen måneder i miljøet, gjorde underverker.

Så langt var alt greit, men hittil har jeg ikke hatt ansvaret for navigering av båt alene. Jeg måtte begynne å planlegge hjemseilingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar